Sunday, September 1, 2013

Pregnancy Tips... Sila Ambil Perhatian IBu2... Vaginal Screen Test... I'm a GBS Carrier - Group B Streptococcus

Salam semua ibu2..


Actually post kali ini a bit serious but exciting of coz.. aku preggy again!! actually dah 16 weeks dah.. baby pun dah besar tapak tangan n berat lebih kurg 100 gram... happy of coz.. anak aku pun dah besar kan.. skg xnak dipanggil adam.. kena panggil dia abang adam... ceh!! pampers pakai lagi, sibuk ada hati nak panggil abg adam... hehehe xpe lahhh





so actually aku nk cerita sikit ttg GBS nie.. masa pregnant kakak adam dulu (arwah Maisarah) pada thn 2009, xpenah la kita nak amik tahu sgt ttg risiko pregnancy.. almaklum lah ibu baru, baru preggy yg sulung.. alot of things xtahu... so masa baby dlm kandungan 35 weeks, terasa lah sgt baby kurg gerakk.... masa tu duduk di Kota Kinabalu, jadi gi Hospital Likas di KK Sabah..


time tu pulak sabtu, laki aku lak gi keje sampai ke ptg... dah terpikir nak g hospital pg tu lagi tp ntah cmne tangguh sampai ptg laki aku blk baru gi hospital...


pendekkan cerita aku masuk hospital, kena tahan wad dah 2 hari kemudian anak aku di sahkan tidak lagi bernyawa... luluh hati ku sebenarnya... menangis dah xguna dah... doktor bg ubat induce dan aku bersalin normal pada 23 Jun 2009...nak je rasa hati mengharap anak nangis bila dia keluar but of coz ia adalah mustahil....



so prosedur mcm2 dibuat doktor nak tau punca kematain, amik darah ibu, darah baby dan amik sample uri dan bedah baby... dan akhirnya nothing!!!! xde apa yg mengatakan punca kematian anak aku.. doktor ckp anak aku normal.. sihat...


xtau apa punca kematian, yg dapat tau kemungkinann aku kencing manis je?? sejak bila?? then bila aku pindah ke kuantan, preggy kan si adam masa akhir thn 2009... aku di treat as a diabetic patient... bila doktor kat Hospital Tengku Ampuan Afzan Kuantan tanya lak.. masa aku nak tggu baby Maisarah matang dulu, ada x dia bagi ubat matang paru2.. aku ckp ada.. tu yg puncanya darah aku tggi gula.. so kesimpulannya aku bukan diabetic patient...


so masa pregnant kan si adam doktor pun suruh amik sample vaginal utk check anything yg mungkin boleh mengakibatkan jangkitan.. and terus di sahkan aku adalah GBS carrier... Group B Streptococcus.... tanya doktor tp xdapt explaination yg aku nak... aku pun tekad cari sendiri...


so apa itu GBS??? aku pun buat research... xde langsung mana2 website di Malaysia cerita ttg nie... hanya Amerika and UK yg ada.. tp betapa aku terkejut actually benda bacteria nie mungkin ada dlm 4 wanita dari 10 wanita?!! what??? giler la... hampir separuh wanita maybe ada....


GBS ni common bacteria yg hidup dalam vaginal atau rektum (dubur) wanita... ia xberbahaya pada ibu atau suami.. hanya la berbahaya pada anak yg  dilahirkan... dalam statistik maybe 1 ke 2000 kelahiran ibu yang ada bacteria GBS ini mungkin akan berjangkit pada anak.. dlm kes terpencil mungkin boleh mengakibatkan anak meninggal dalam kandungan (stillbirth).. seperti yg berlaku pada aku...



website ni yg aku check:

 http://www.babycenter.com/0_group-b-streptococcus-screening_1647.bc
http://americanpregnancy.org/pregnancycomplications/groupbstrepinfection.html
http://www.marchofdimes.com/pregnancy/group-b-strep-infection.aspx




so mcm ne kita nak menghadapi situasi ini?? doktor akan arahkan kita amik antibiotik ketika kita dah nak bersalin.. dia akan bagi penicilin.. aku xpastilah kalau ada yg alergic maybe dia ganti dgn antibiotik yg lain.. aku xde alergic so doc bg penicilin.. kalau ikut procedur dari website yg aku tgk minggu ke 30 kena buat vaginal screen test... tp di Malaysia belum ada prosedur suruh kita amik vaginal test... kalau benda ni sgt berbahaya pada baby aku rasa benda ni wajib dibuat kan?? tp xtau la... kata member aku, klinik atau hospital swasta ada suruh buat.. kerajaan je xde... hmmmm... maybe patient byk sgt kot.... sb tu xde... tp disbkan aku ada history ank meninggal dlm kandungan... kena lah buat... tp xadil kan??? ntah la dah takdir kan.. aku redha...


Alhamdulillah masa Adam lahir dia normal dan xde komplikasi pun... so preggy kali ni aku kena buat lagi vaginal screen test... so kena tggu sebulan lagi.. result mcm ne... maknanya risiko ttp ada...



so aku nasihatkan lah ibu2 di luar sana... kalau preggy silalah buat check... mana tau perkara ini boleh diperiksa dan diubati.. InsyAllah.. kita merancang tp Allah yg tentukan... GOOD Luck Mommies.... semoga you all semua sihat dan anak2 yg kita kandung pun sihat dan ceria... AMIN...


Chow Chin OOOUUUllssss







hahah saja nak tunjuk gambar adam zaquan gi berjalan kat bandung pada April 2012... cantik x topi adam?? dari bulu kelinci (arnab)




No comments:

Post a Comment